افق روشن

لازمه انتقال فرهنگ، وجود ارتباط است

افق روشن

لازمه انتقال فرهنگ، وجود ارتباط است

۳ مطلب در مهر ۱۳۸۵ ثبت شده است

به پدر شهید حسین فهمیده میگن نظرت درباره کار پسرت چیه؟

میگه ای بابا! هنوز دارم قسط تانک رو میدم!

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۸۵ ، ۱۵:۴۱
روح اله قمری

پیکر جواد را سه نوع مومیایی کرده بودند

شهید محمدجواد تندگویان

نام شهید «محمدجواد تندگویان» یادآور همراهی قدرت و صادقانه است. او فقط مدت کوتاهی مسوولیت وزارت نفت را عهده‌دار بود اما در این دوران کوتاه هم لحظه‌ای از خدمت غافل نشد. خبرگزاری دانشجویان ایران به مناسبت 29 آذر، سالروز بازگشت پیکر آن شهید بزرگوار به ایران پس از 11 سال اسارت، گفت‌وگویی با همسر شهید تندگویان انجام داده است.

بتول برهان اشکوری، همسر شهید محمد جواد تندگویان ـ وزیر نفت دولت شهید رجایی ـ اظهار داشت: شهید تندگویان تکیه زیادی بر روی مطالعه کتابهای مرحوم دکتر شریعتی داشتند و حتی تلاشهای گسترده‌ای در جهت ترجمه کتاب‌های ایشان داشتند. البته شهید تندگویان به مباحث استاد مطهری نیز واقف بودند و در کنار مطالعات جدی و عمیق مباحث دکتر شریعتی همواره از مباحث مرحوم مطهری استفاده می‌کردند.

او افزود: ایشان بعداز فارغ‌التحصیل شدن از دانشکده نفت ...

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۸۵ ، ۱۷:۳۲
روح اله قمری

سابقه تاریخی جنگ در ایران (200 سال گذشته)

- در جنگ نخست ایران و روسیه (1186- 1176 ه.ش) ، عهدنامه ذلت بار گلستان بر ایران تحمیل ، و بخشی از پیکر ایران جدا شد.

- در دومین جنگ (1201-1199 ه.ش) نیز عهدنامه ننگین ترکمن چای بر اوراق نقش بست که افزون بر جداسازی بخش دیگری از شمال ایران ، حق کشتیرانی ایران در دریای خزر سلب گردید و حق قضاوت کنسولی و پنج میلیون غرامت به روسیه داده شد.

- در سال 1221 ه.ش طی عهدنامه دوم ارزروم که به دنبال در آستانه جنگ قرار گرفتن دولت های عثمانی و ایران و پس از چهار سال مذاکره با میانجیگری دولت های استعماری انگلیس و روس به امضاء دو دولت رسید ، تمامی ولایت سلیمانیه به دولت عثمانی واگذار گردید.

- بر اساس عهدنامه ای که در سال 1236 ه.ش در پاریس میان ایران و انگلیس ، منعقد گردید ، هرات از ایران جدا شد و ایران ، افغانستان را به رسمیت شناخت.

- در سال 1289 ه.ش در جریان انعقاد پروتکل اسلامبول و دخالت روس و انگلیس ، حدود 700 مایل از مناطق نفت خیز ایران در شمال و جنوب قصر شیرین به دولت عثمانی واگذار شد.

- سرانجام در سال 1349 ه.ش با ادامه سیاست استعماری انگلستان ، ایران از حق مالکیت خود نسبت به بحرین صرف نظر نمود تا مالکیت مجدد خویش را بر جزایر سه گانه ایرانی خلیج فارس که در قیمومیت انگلستان بود ، به دست آورد.

به راستی ، چه رمز و رازی در هشت سال جنگ تحمیلی نهفته است که آن را به لحاظ ناکام گذاشتن دشمن و حفظ تمامیت ارضی ایران ، متمایز ساخته و نام با شکوه و جاودان  « دفاع مقدس» را زیبنده آن کرده است ؛ با آنکه به طرز بی سابقه ای شورای امنیت سازمان ملل در انجام وظیفه خود در محکوم کردن تجاوز و متجاوز تسامح ورزید و بیشتر قدرت های برتر جهان و دولت های منطقه از تجهیزات عراق به سلاح های پیشرفته کشتار جمعی و در اختیار گذاشتن اطلاعات مهم نظامی و حمایت های گسترده مالی ، سیاسی و تبلیغاتی در عرصه جهانی کوتاهی نکردند و برخی مستقیماً به نفع عراق وارد جنگ شدند.

به نظر می رسد راز و رمز برجستگی و درخشندگی دفاع مقدس را باید در ویژگی های ممتازی که در درون خود دارد رهبری و فرماندهی فقیهی عادل همچون امام خمینی (ره) و توکل و ایمان قلبی مردم به خداوند متعال که منشاء خیرات و برکات بی شماری در این دوران و پس از آن شد ، باید جستجو کرد.

۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مهر ۸۵ ، ۱۸:۴۴
روح اله قمری